چالش های ناشی از بیماری همه گیر COVID-19 ، فناوری های مختلف بی شماری را در کانون توجه قرار داده است. از رایانش ابری گرفته تا کنفرانس ویدئویی ، رباتیک تا تجارت الکترونیکی ، فناوری به تعریف COVID به عنوان “عادی جدید” کمک می کند – جهانی که اولین بار در محیط دیجیتال است و بیشتر از هر زمان دیگری به هم متصل است. یک فناوری مبتکرانه ، گرچه ممکن است همه عناوین اصلی را به خود جلب کند ، اما بی سر و صدا در اقتصاد COVID مکانی بی نظیر برای خود ایجاد می کند: کد QR متوسط.
بیشتر مردم احتمالاً با کدهای QR آشنایی دارند: مدل های مربعی داده های قابل خواندن توسط ماشین. این عملکرد مشابه بارکد ها است ، اما به طور قابل توجهی داده های بیشتری را در کد رمزگذاری می کند ، در نتیجه برنامه هایی در طیف وسیع تری از کاربردهای نهایی وجود دارد.
قبل از همه گیری
حتی قبل از COVID-19 ، کدهای QR در چندین صنعت مهم رونق داشتند. این فناوری در اصل در ژاپن در سال 1994 برای ردیابی قطعات ماشین در صنعت خودرو ابداع شد و تا به امروز بسیاری از شرکت ها همچنان از کدهای QR برای مدیریت زنجیره های تأمین جهانی خود استفاده می کنند.
صنعت مد پیشگام در تولید کدهای QR مشتری محور است. ASOS ، خرده فروش عمده مد جهانی ، اخیراً مجموعه Circular خود را اعلام کرده است. همه لباس ها دارای برچسبی با کد QR هستند که مشتری می تواند برای فهمیدن اصل محصول ، آن را اسکن کند. به این ترتیب ، کد QR به صنعت مد اجازه می دهد تا پیام شفافیت ایجاد کرده و اعتماد مشتریان را نسبت به آنچه که آنها خریداری می کنند از نظر اخلاقی انجام دهد ایجاد کند. بهبود تجربه مشتری.
برای میلیون ها نفر در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین ، کد QR با یک مورد استفاده دیگر مترادف است: پرداخت ها. بیش از 3.5 میلیارد نفر در سراسر جهان در حال حاضر تلفن های هوشمند با کد QR دارند که می توانند برای شروع پرداخت با کیف پول تلفن همراه این دستگاه ها ارتباط برقرار کنند. این فناوری برای بازرگانان گزینه جذابی است زیرا ارزان تر از پرداخت EMV (کارت اعتباری / بدهی) در پایانه های فروش سنتی (POS) است.
عددها خودشان گویای مطلب هستند. گزارش اخیر NTT DATA و GSMA ، نهاد صنعت تلفن همراه ، نشان داد که بازار پرداخت های QR چین در سال 2018 به 13 تریلیون دلار رسیده است ، که به دلیل موفقیت فرار مشاغل داخلی مانند Alipay و WeChat Pay تقویت می شود.
پرداخت های تلفن همراه در بازارهای نوظهور به عنوان راهی برای دسترسی افراد به تلفن های هوشمند به خدمات مالی رونق می یابد. GSMA تخمین می زند که بازار معاملات دیجیتال سالانه در برزیل تا پایان سال 2020 به 51.4 میلیارد دلار ، در مکزیک به 32 میلیارد دلار و در آفریقای جنوبی به 8.1 میلیارد دلار برسد.
COVID جدید طبیعی است
بنابراین COVID-19 در کجای تاریخ کدهای QR جای می گیرد؟ در روزهای ابتدایی همه گیری ، از رستوران های انگلیس خواسته شد تا نام و آدرس همه مشتریان خود را ثبت کنند. این یک راه حل مشخص آنالوگ بود که ردیابی تماس را کند می کرد. این تنها مشکل مهمان نوازی نبود – منوها توسط بسیاری از افراد پردازش می شدند و تمیز کردن آنها دشوار بود. کدهای QR به راه حلی برای هر دو مشکل تبدیل شده اند.
با معرفی کدهای QR که مشتری را به یک فهرست آنلاین هدایت می کند ، رستوران ها دیگر نیازی به منوهای چاپی ندارند. روند “بررسی” در یک رستوران اکنون از طریق کدهای QR به صورت خودکار انجام می شود. جایی که کدهای QR زمانی نادر بودند ، در چند ماه کوتاه در رستوران ها و بارها همه گیر شده اند.
خرده فروشی نیز روند مشابهی را در انگلیس شاهد است. Sainsbury و Waitrose از کدهای QR برای کنترل جریان مشتری در فروشگاه استفاده می کنند. مشتریان برای پیوستن به یک صف مجازی برای ورود به فروشگاه ، کد را اسکن می کنند و از خطر سلامتی صف های شلوغ در هنگام انتظار برای ورود افراد جلوگیری می کنند. کدهای QR اکنون برای تشویق مشتریان به بارگیری برنامه خود ، دسترسی به طیف گسترده ای از خدمات مشتری و حتی تخفیف های انحصاری برای استفاده در فروشگاه ، در بسیاری از فروشگاه ها موجود است. در این فرآیند ، شرکت ها با ارتباط نزدیکتر با نیازهای خود و توسعه وفاداری بسیار حیاتی برای بقای تجارت همه گیر ، یک مشتری کاملا شخصی را ایجاد می کنند.
پرداخت کالا و خدمات
هنگام پرداخت واقعی کالاها و خدمات ، COVID-19 سرعت جذب دیجیتال و پرداخت های بدون تماس را تسریع کرد و پول نقد را به سمت بالقوه کاهش ترمینال سوق داد. شایان ذکر است که تفاوت های منطقه ای در معنای این امر برای فناوری پرداخت چیست. کانون های پرداخت کد QR فوق الذکر مانند آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین در این کانال دو برابر خواهند شد زیرا بازرگانان سعی دارند با پرداخت سریع و بدون تماس مشتریان را اطمینان دهند. اروپا و آمریکای شمالی احتمالاً شاهد ادغام بیشتر وضعیت طولانی مدت خود به عنوان سنگرهای پرداخت بدون تماس با کارت یا پایانه های POS هستند – هیچ تصرفی یک روزه از طریق پرداخت کد QR صورت نخواهد گرفت.
با این وجود ، همانطور که فناوری QR code در بخشهای دیگر در زندگی روزمره اروپا فیلتر می شود ، ممکن است در نهایت پرداختها انجام شود. در ماه مه ، پی پال ویژگی جدیدی را راه اندازی کرد که به مشتریان در انگلیس و 27 کشور دیگر امکان می دهد از طریق برنامه خود با اسکن کد QR تولید شده توسط فروشنده ، هزینه را پرداخت کنند. فروشگاه های آمازون گو در اروپا و آمریکای شمالی در حال گسترش هستند و تجربه خرده فروشی را تجربه می کنند ، جایی که مصرف کنندگان هنگام ورود به سیستم ، کد QR منحصر به فرد خود را در برنامه اسکن می کنند ، کالاهای مورد نظر خود را تحویل می گیرند و به طور خودکار شارژ می شوند. وقتی آنها می روند
مزایای سلامتی با استفاده از کدهای QR
جای تعجب نیست که مهمترین کاربرد کد QR در طی همه گیری ممکن است استفاده از آن در مراقبت های بهداشتی باشد. برای کنترل ویروس ، چین یک سیستم ملی کد رنگی QR به نام Alipay Health Code را راه اندازی کرده است. شهروندان کد رنگی QR متناسب با سلامتی خود دریافت می کنند که باید آن را در ورودی مکان های عمومی مانند مترو ، دفاتر یا مراکز خرید ارائه دهند. کد QR سبز امکان آزادی حرکت را فراهم می کند ، در حالی که زرد یا قرمز به انزوا از خود احتیاج دارند.
این سیستم که به 900 میلیون کاربر Alipay گسترش یافته است ، با کمک به چین برای جلوگیری از بازگشت ویروس به ارتفاعات دیده شده در ژانویه و اجازه دادن به شهروندان خود برای بازگشت به چیزی نزدیک به حالت طبیعی ، ارزش خود را ثابت کرده است. برنامه های مشابه ردیابی تماس با استفاده از کدهای QR با کارایی متفاوت در آسیا و اروپا معرفی شده اند.
آینده ای هیجان انگیز
پتانسیل بزرگی برای بازار استفاده نشده برای مشاغل وجود دارد تا فرصت بزرگ بعدی را برای فناوری کد QR شناسایی کنند. بازیکنان Telco می توانند با حمایت از مشاغل در هنگام باز کردن کانال های پرداخت جدید تلفن همراه برای همسان سازی با اشتهای روزافزون مشتری برای کانال های بدون تماس بیشتر ضمن جلوگیری از پول ، می توانند به بازارهای جدیدی مانند اروپا کمک کنند.
آخرین قطعه از معمای کد QR قابلیت همکاری است. گسترش پایدار و جهانی فناوری مستلزم این است که موانع ملی در برابر عملکرد به حداقل برسد. NTT DATA اخیراً با همکاری بانک Ayudhya برای بازدیدکنندگان تایلندی از ژاپن قادر به پرداخت هزینه کالاها و خدمات در این کشور از طریق خدمات پرداخت QR QR تایلند است. اگر کدهای QR پس از COVID-19 به تغییر شکل دنیای ما ادامه دهند ، چنین همکاری بین تجارت و دولت برای آینده حیاتی خواهد بود.
هر اتفاقی بیفتد ، COVID-19 نشان می دهد که چگونه فناوری تقریباً ساده می تواند تقریباً یک شبه به یکی از عناصر سازنده جهان وارونه تبدیل شود.
- جوزپ آلوارز ، رئیس بانکداری در NTT DATA انگلستان و اوریس
منبع: subtitle-news.ir