وظیفه سنسور اکسیژن که بعد از منیفولد و هدرز کارگزاشتن می شود(البته که بر روی بعضی هدرزها فضایی برای همین سنسور تعبیه شده)، بررسی عملکرد موتور از طرز پارامتر های نسبت سوخت و هوا در گاز خروجی میباشد. پس اط تجهیز به هدرز های به طور کامل فن ای ، سوله را ترک می کنند.به هر رخ باید گفت هدرزهای دست سازی که اغلب به وسیله مکانیک های سنتی یا این که بعضا از صاحبین دکان های اگزوز سازی ساخته می شوند به هیچ عنوان عملکرد هدرزهای رشته ای را که بر پایه اصول علمی شکل می گیرند را ندارند و به کار گیری از آن ها در بخش اعظمی موارد،به ارتقاء مصرف سوخت منجر میشوند.یکی دیگر از مزایایی استفاده از هدرز ،تاثیر قلیل آن بر صدای تولیدی پیشرانه و سیستم اگزوز است.به عبارت دیگر در حالتی‌که خواستار تقویت پیشرانه خودروی خویش و کاستن از مقدار مصرف سوخت بدون ساخت سر و صدای بخش اعظم می‌باشید ، کارگزاشتن هدرز یکی از از بهترین تعیین ها خواهد بود.در واقع بخش فراوان زیادی از صدای تولیدی پیشرانه بوسیله تیم اگزوز (لوله ها و منشا های اگزوز) منتشر مسابقه تیوفایو و زانتیا میشود. طراحی یگانه و تراز صیقلی هدرزها که معمولا از کالا فلزاتی زیرا فولاد، استیل و آلیاژهای بسیار گران ارزش ساخته میشوند به خروج سرعت بالا و لبریز فشار گازهای سوخته شده حاصل از احتراق یاری می رساند و به تنهایی در حدود 5 تا 10 % به توان و گشتاور تولیدی پیشرانه خودروهای ساده می افزاید.از سوی دیگر اصطکاک کمتر و ارتقا قدرت پیشرانه در دورهای پایین، می تواند در کاهش مصرف سوخت هم مفید باشد.بنابراین هدرز در واقع یک قطعه بازنگری شده میباشد که به جای منیفولدخروجی چدنی خودروها کارگزاری میشود.یکی از مزایای هدرز ها ، کارگزاشتن معمولی آن هاست که به راحتی در هر دکان مکانیکی یا این که اگزوز سازی قابل انجام می باشد ولی طراحی و ساخت یک هدرز رشته ای و کارا بر بر خلاف کارگزاری آن به هیچ وجه ساده نیست.در دنیای امروزی طراحی بهینه اجزای تیونینگ موتور، صرفا به یاری مشابه سازی زیاد دقیق پیشرانه در محفظه نرم افزارهای رشته ای زیرا gt power قابلیت و امکان پذیر است.از سوی دیگر ایجاد هدرز ها نیز باید به رخ کاملا ظریف بوسیله دستگاه های منحصربه‌فرد خم کاری لوله انجام شود و کیفیت عملیات جوش کاری و خودرو کاری هم اثر گذاری انکار ناپذیری بر بر روی قابلیت های آخرین فرآورده خواهد داشت. در قیمت تمامشده عمده یک هدرز نسبت به منیفلد دود چدنی است. پیش از نصب کیت مکش و هدرز، بهتر میباشد اصلی هر دو قطعه اکثر آشنا شوید. نکتهای که در ارتباط حیاتی طراحی و ایجاد همین قطعه اهمیت دارد، روزگار و هزینهای میباشد که شما باید برای آن در نظر بگیرید، تولید Headers را میتوان یک فرآیند وقتگیر و پرهزینه بهحساب آورد که به این عامل بسیاری از خودروسازان آن را بهعنوان یک آپشن در نظر میگیرند که بایستی بهصورت جداگانه بر بر روی اتومبیل کارگزاشتن شود و از آن بهعنوان یک قطعه فابریک به کار گیری نمیکنند. تمام همین موردها به این معنی که :ورود امواج بافشار منفی از یک لوله اولیه به لوله ثانویه که همراه اصلی ضربان می باشد باعث بازگشت موجکم فشار به لوله نخستین میگردد. برای نمونه اگر دسته اتصال لوله ها به یکدیگر یا این که اتصالات در محل تجمیع لوله ها (موسوم به کالکتور) از طرز جوش انجام می شود، بایستی پس از انجام جوشکاری ظریف و ظریف، لوله ها از درون آنقدر صاف و صیقلی باشند که کمترین سروصدا در مسیر سیال ایجاد شود .در اکثری از موردها از لوله هایی اساسی روکش سرامیکی به کار گیری می نمایند تا علاوه بر تراز صاف از خواص حرارتی مطلوب آن هم بهره ببرند. 3. همچنین می تواند موجب جراحت به چفت و بست های توربو شارژر شود و درنتیجه منجر نشت روغن به سیستم اگزوز شود و نیز در بعضا موارد موجب ازکار افتادن کاتالیزور شود. همین گونه از هدرزها با لوله هایی بلند می باشد که از سر سیلندر تا محل مخلوط لوله ها اهمیت یکدیگر ساخته می شود . در این جور هر ۲ خروجی سیلندر دارای یکدیگر مخلوط شده و آن گاه در یک نقطه حیاتی هم ترکیب می شوند . کارکرد مطلوب یک پیشرانه، علاوه بر هوارسانی مناسب، به خروج پر سرعت گازهای ایجادشده در نتیجه احتراق از سیلندر نیز متعلق است. این قطعه یکی از اثاثیه های افتر مارکت هست که خیلی ها دیتاها متعددی از کارکرد هدرز نمی دانند، در ادامه از نقش هدرز در وسیله نقیله موتوری و این که مهم داشتن همین قطعه بر بر روی این خودرو و انجام دادن ریمپ چه تاثیراتی خواهد داشت را خواهیم گفت. هدرز قطعه ای فنی به جهت تیونینگ و تقویت موتور است که منتخب از سیستم اگزوز ماشین محسوب می شود . اگر چه هدرز تا حدودی در دهه 60 و 70 متداول بودند ، البته تعداد معدودی از تولیدکنندگان خودرو خویش را اساسی هدرهای اگزوز مستقیم از سوله مجهز می کنند. هدرز عملاً جایزگینی گرانقیمت برای منیفورلد خروجی استاندارد پیشرانه است و به ادله ارزش مضاعف و هزینههای تولید گزاف، کاهش از سوی خودروسازان به رخ استاندارد به کارگیری میشود، البته به کار گیری از هدرز برای ماشین های اسپرت و مسابقهای، کابرد بسیار دارااست و اکثری ماشین های گرانقیمت به شکل استاندارد به هدرزهای فابریک مجهز هستند. Headers را می توان یک جایگزین به جهت مانیفولد خروجی پیشرانه بهحساب آورد که به استدلال هزینهی بالایی که دارد، کاهش به وسیله خودروسازان مورد استعمال قرار میگیرد، ولی از آن در طراحی اتومبیل های اسپرت و منحصر به فرد مسابقه به کارگیری می‌گردد و حتی ممکن است شما در ماشینهایی که نوع بالایی دارند، همین قطعه را بهصورت فابریک مشاهده کنید. هدرز همان منیفلد دود میباشد ، ولی جنسش نظیر منیفلد کنونی که روی موتور اتومبیل شما نصب هست از چدن نمی باشد. گازها هست که تنها نکته مثبت به عبارتی راحتی در جای دادن قطعه در فضای موتور و صدای کم میباشد. هدرز مهم طراحی خاصی می باشد و باید تراز آن در داخل به طور کامل صاف و صیقلی باشد چرا که وجود زبری در سطح منجر ممانعت در خروج گازها میشود. طراحی و ساخت همین قطعه یک فرآیند وقتگیر و پر هزینه محسوب می‌شود به این استدلال بسیاری از خودروسازان به شکل فابریک ان را بر بر روی خودروها کارگزاری نمیکنند.

ایندکسر